Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2014.02.09.-Kirándulás a Havasrekettyei vízeséshez

A Vlegyásza (Vigyázó), egykori nevén Kalota-havas mintegy őrt álló hegység magaslik Kalotaszeg fölött, 1835 méterével a Nagy-Bihar (1849 m) után az Erdélyi-szigethegység második legmagasabb csúcsa. A hegységben 1430 méteren menedékház található, amely Székelyjó és Sebesvár felől is megközelíthető, az út helyenként köves, nehezen járható. Sok kiránduló látogatja úgy télen mint nyáron, de azt tudni kell, hogy még nyáron is csak meleg ruhákkal és esőkabáttal felszerelkezve kell elindulni, mivel gyakoriak a hirtelen időváltozások, esők, havazások és viharok.
      Február 9-én autós kirándulásra indultunk  a Vlegyásza hegység keleti oldalában, 1000 méteres tengerszint fölötti magasságban levő Havasrekettyei vízeséshez, amely egyes leírásokban Rekicelei vízesés, Székelyjói vízesés vagy Havasrekettyei fátyolos vízesés néven szerepel. Reggel 8 órakor indultunk a Flip elől, a szervezők Feischmidt János és Székely Öcsi voltak, 23-an vettünk részt a kiránduláson.

A borús, ködös reggelen Bánffyhunyad felé haladtunk a váradi országúton, mikor elértük Körösfőt kitisztult az ég és kisütött a nap. Hunyadon balra tértünk, Kalotán (Calata) majd  Meregyón (Margau) keresztül jutottunk el Havasrekettye (Răchiţele) faluba. A kanyargós útról többször is szép kilátás nyílt előbb Kalotaszentkirályra és a Hármas Kősziklára, majd a Vlegyásza hóval borított tömbjére.
       A vízesésig Havasrekettyéről autóút vezet, a távolság a faluközponttól 5,5 km, a letérőt a falu központjában egy nagy tábla mutatja. Megállnánk egy kávéra, de vasárnap reggel van és korai az idő, minden zárva, így hát Indulunk tovább. Az út enyhén emelkedik a Stanciu patak jobb partján, elhagyjuk az utolsó házakat, fenyőfák közt haladunk párhuzamosan a patakkal, 3 km után egy tisztáson megpillantjuk a panziókat. Itt kiszállunk a kocsikból és gyalog indulunk tovább. Az út jeges, figyelmesen lépünk, közben fotózzuk a tájat és a sziklafalakra fagyott jeges alakzatokat. Nemsokára elérjük a vízesést, amely nagyon szép környezetben, sziklás, erdős hegyek között helyezkedik el. Először a vízesés melletti sziklafalat pillantjuk meg, amit jég borít most is, mint a tél folyamán majdnem mindig. Innen balra található maga a vízesés, mely nincs megfagyva, de azért fenséges látványt nyújt.

A vízesés melletti jeges sziklafalon,jégmászóversenyt is szoktak szervezni a téli extrém sportok kedvelőinek, ezen a hétvégen zajlott a XI. ilyen rendezvény, sajnos lekéstük, a hegyimentők, rendezők még ott voltak, de a verseny már befejeződött. Így nem maradt más hátra, mind a vízesés látványának megcsodálása. Lenyűgöző látvány ahogy a magasból zúdul le a víz. A három lépcsős, helyenként fátyolszerűen, helyenként sugarasan leömlő zuhatag teljes magassága 30 méter, a nagyobb vízfüggöny 20 m magas. A második szakasz alján egy kb. 10 m átmérőjű vájat van, amely biztosítja a víz szétszóródását, olyan mint egy menyasszonyi fátyol. Ezért nevezik  “Menyasszony fátylának” is. Egy helyi monda szerint az elnevezés annak állít emléket, hogy hajdanában egy menyasszony lezuhant a sziklákról, és a fátyla felakadt. A lakodalmas menet megállt, mindenki sírvafakadt, így keletkezett a vízesés.
       Czárán Gyula, a “természetjárás apostola”, kinek különös tehetsége volt a tájképi szépségek, természeti érdekességek felfedezésére igy jellemezte - “A vízesés méltán vívott ki szép nevet s élvez nagy népszerűséget a turista-világban; egyike azoknak, melyekben a vízesések szépségére s imponáló hatására nézve legfontosabb mindkét tényező, — úgy a víz bősége, mint a zuhatag magassága közreműködik, hogy a benyomást megkapóbbá tegye.” Czárán  Gyula fel is kutatta aprólékosan a környéket, majd elkészítette a csodálatos „Próba körutat”, mely csokorba fogta a vidék legszebb kilátóit, szikláit és vízeséseit.

Megcsodáltuk a vízesést, majd tovább haladunk a fakitermelő úton, eljutunk a vízesés fölé. Itt felülnézetben tekintjük meg a zuhatagot. Ajánlatos nem túlságosan megközelíteni, minthogy halálos balesetek is történtek itt. Erre emlékeztet az ott elhelyezett kereszt. Ezen a részen sajnos nincs se korlát, se kerítés ami védené, csak egy kihúzott zsineg jelzi a veszélyes szakaszt. Tovább megyünk az úton, egészen a hegyimentők házikójáig. Mivel itt padokat és asztalt is találunk, ebédszünetet tartunk. Az idő még korai, ezért elindulunk tovább az úton felfelé.  A Stanciu-patak völgyében 3 km-t tovább haladva a kék ponttal jelzett turistaösvényen másfél óra alatt  el lehet jutni  a vadregényes Fehér-Kövekhez (Pietrele Albe), amely a Vigyázó-hegység  egyik legcsodálatosabb természeti képződménye. Legmagasabb csúcsa a Visszhangos-kövek (Piatra Grăitoare),1557 m. Fehér-kövek a Vigyázó masszívumához tartozó, a természet által kettészelt, vakítóan fehér mészkősziklák. A túrázók egy 2 km hosszú sziklaperem tetején kialakított gyalogösvényről gyönyörködhetnek e különleges természeti tájban. A sziklák és környezetük a Vlegyásza-hegység egyik leglátványosabb természeti képződménye, a kopár Vigyázó-hegy lábánál impozáns látványt nyújtanak. Barlang is van, de csak engedéllyel látogatható, a táj csodálatos, ahogy a fenyőfák állnak a Fehér-Sziklák előtt, mintha oda lennének festve.

A Száraz völgy elejéig jutottunk a jeges úton, onnan csodáltuk meg a Fehér Köveket, majd visszafordultunk, mert 2 órára volt tervezve a hazaindulás. Visszafelé könnyebben haladtunk mert a nap megolvasztotta a jeget és így nem volt annyira síkos az út. A napfény megvilágította a vízeséssel szemben tornyosodó sziklaszálat – a Siko-torony, illetve a Sasbérc (Leszpegye) impozáns látványát bámultuk. Elhagytuk a vízesést és visszatértünk az autónk parkolójába. Ezzel kis kiruccanás véget  is ért, és folytattuk utunkat Kolozsvárra, abban a reményben, hogy Havasrekettyére, majd még visszatérünk.