Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

Rozsda szakadék

Március 1-én a kolozsvári EKE mikrobuszos kirándulásán vettünk részt. Az útvonal a következő: Aranyosfő (Arieşeni) - Rozsda-szakadék - Vércsorog (Vârciorog) vízesés. Reggel 7 órakor indultunk a Széchenyi téri Flip elől, Vlád Pál túravezetővel. Az idő szépnek és egészen tavasziasnak igérkezett, ellentétben a rossz előrejelzésekkel. Az Aranyos völgyében megálltunk és megcsodáltuk a Şipote vízesést, majd folytattuk utunkat, Felsőgirda (Gârda de Sus), majd Aranyosfőig. Itt még igazi tél fogadott, mindent fehér hótakaró borított, rengeteg a kiránduló, alig kaptunk parkolóhelyet.
Az Aranyos mentén jól fejlett a faluturizmus. Vertop és Felsőgirda, régi nevén Felsőőr (Gârda), között számos, jól felszerelt, korszerű vendégfogadó panzió működik. A Vértop (Vârtop) térség, a Körös (Cris) és az Aranyos­völgyi Medence (Bazinul Văii Arieşului) közelében helyezkedik el, és a téli sportok szerel­meseinek egyik kedvenc kirándulóhelye. Jelen pillanatban egy sípálya működik, de már egy másik építése is folyamatban van. A térség nemrégiben kapta meg az üdölőtelep minősítést. A vidék turisztikai szempontból alkalmas gyalogos és kerék­pár­túrákra, sárkányrepűlésre és barlangászásra a nyári időszakban. A téli hónapokban síelésre, sí­túrára és szánkó­zásra vagy akár kutyaszános kirándulásra. A Vertop hágó (1140m) vízválasztó az Aranyos és Fekete Körös között. A DN75-ös út 27,7 km-nél elhagytuk az utat és megkezdtük a mászást a piros sávos jelzésen. Felfelé kapaszkodó ösvényen kb. egy óra alatt jutunk fel, a hó legalább 40 cm, de van ahol sokkal nagyobb, szerencsére vannak nyomok, ez kicsit megkönnyíti az előrehaladást. Egy tisztásban egy nyereg körvonalazódik. Felérünk, és elakad a lélegzetünk...a másik oldalon, alattunk egy óriási rozsda-színű szakadékokkal teli gödör terül el, ez a Rozsda-szakadék (Groapa Ruginoasa, 1379 m). Ez a hatalmas és félelmetes, 100 m mély és 450 m széles, a Száraz-völgy (Groapa Seacă) hátráltató erózióval kialakult suvadása, ahol a vörösesbarna, kemény kvarcit kőzetek, a földtörténet legrégibb korából felszínre került rétegek sebét bizonyítják. Ez a folyamat napjainkban is folytatódik, így a Rozsda-szakadék folyamatosan bövül. 80 évvel ezelőtt keletkezett, régi térképek a Rozsdát még csak apró vályúként jelentetik meg. A gödrön túl, 4 km-re van a Flóra rét, a messze fehérlő sziklák pedig a Galbina-szírt sziklái (Piatra Galbenei). A kilátás gyönyörű, megérte a fáradságot.
A szakadék egyben bizonyítéka annak a földtörténeti eseménynek, melynek során hosszú évmilliók alatt a kőzetek átfordultak, amikoris a legrégibb és legmélyebben elhelyezkedő kőzetek kerültek a felszínre. Az éles szélű meredek szakadékok mind a gödör közepe felé irányulnak. A Száraz-völgy lefelé járhatatlan és erdőrengetegek rejtik el vízének a Galbena felé történő folyását, amely esők alkalmával hatalmas mennyiségű homokot szállít az erről elnevezett "sárga" (Galbena) patakba. A Rozsda-szakadék az Erdélyi-Szigethegység leglátványosabb árokképződése.

1. Most bukkantam rá egy kapcsolódó anyaghoz, sok képpel, a geocaching.hu-n. Talán, hozzá tartozik: http://geocaching.hu/caches.geo?id=1425 - jelenleg 90! bejegyzés.