Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2012.06.17-Vigyázó

Fotó: Pál Csaba

A Vlegyásza (Vigyázó vagy Kalota-havas) az Erdélyi Szigethegység második legmagasabb hegye, azonos nevű csúcsa 1836 m magas, alig pár méterrel kisebb mint a Nagybihar. Sokszor zord felhők takarják, későn olvad el a hó, hófoltok voltak még május 12-én is, mikor a Hármas-kősziklára kirándultunk és onnan bámultuk a Vlegyászát . Mikor ott elolvad a hó, akkor már nyár van.
             A Vlegyászáról Czárán Gyula leírása jut eszembe (ez az idézet a székelyjói vándortábor mottója volt 2008-ban):
            “Nem is gondolná az ember, hogy a Vigyázó ellapított sima, zöldellő lejtőiből néhol merészebb sziklacsoportok is bukkannak elő, hogy megszakítsák a nagy terjedelmű gyepes hegyoldalak egyhangúságát. Ilyen az a Sphynx is , azon ösvény mellett, melyen a Fazset pásztortelepről a főcsúcson jutni fel.
             Reám főleg akkor tett nevének megfelelő hatást, midőn első ízben jártam a Vigyázón. Gyönyörű szép, holdfényes éjszakán törekedtem felfelé, hogy a napfeljöttére a csúcson már fenn legyek. A mint egy kanyarulatnál hirtelen, váratlanul egyszerre szembe álltam vele : a hold kisérteties világánál olyan rémesen, olyan szörnyetegszerűen meredezett rám, hogy csaknem visszahőköltem tőle.
              Azonban nappal távolról sem olyan rémséges. Jöjj csak bátran, kedves turista kollegám : elmehetsz egész bizton mellette, nem állít meg, nem kérdez tőled semmit, nem bánt. Csak egy ártatlan kő-csoda, a Vigyázó sziklának egy kis tréfás alakoskodása az egész.

Fotó: Pál Csaba
             Én is most, június 17-én jártam először a Vlegyászán. Szép tiszta idő volt, ritkán történik meg  itt fent a hegyekben, hogy  felhők nélküli tiszta kék égbolt legyen. Túravezetőnk Feischmidt János volt, 44-en vettünk részt ezen a kiránduláson. Kocsikkal közelítettük meg a Rékás (Recad) völgye felől, megnéztük a völgyben a szép Rékás vízesést. Egy darabig, amíg az út járható volt a kocsikkal felmentünk, majdnem 1000 m.t.sz.f.m.-ig, majd gyalog vágtunk neki a meredek kaptatónak, az 1430 m-en levő menedékházig. Van egy mondás:” Hegy heggyel nem találkozik, de ember emberrel igen.” Igaz-e? Nem tudhatjuk. De EKÉ-s EKÉ-sel a hegyen biztos találkozik, még a Vlegyászán is. Kirándulók  érkeznek Havasrogoz (Rogojel) felől, köztük ismerősök vannak – Vas Géza, Mezei Elemér és Ambrus Tibi. Milyen kicsi a világ!
           A menedékháznál a társaság három csoportra oszlik. Egy kisebb csoport Nagy Lajos vezetésével a Vlegyásza csúcsára indult, onnan ereszkednek le a Fehér-kövekhez, ez a hosszabb és nehezebb út, egy másik csoport Fazakas Ferivel más úton, a Vlegyásza oldalában, kisebb szintkülömbséggel jutottak el a Fehér-kövekhez. Végül, akik úgy döntöttek, hogy a menedékház körül maradnak gombászni, engedtek a szép idő csábításának és elindultak ők is. Délutánra felhők gyülekeztek, de eső nem alakult ki, 18 óra után indulunk hazafelé, útközben megállunk Székelyjón (Săcuieu), Moga Ovidiu és felesége boldogan üdvözöl, mint régi ismerősöket, megkérdik, hogy  mikor táborozunk még ott, ugyanis a falu határában két vándortábort is szervezett a kolozsvári EKE, 2001-es és 2008-as esztendőkben. Egy fél órát töltünk itt, jó a hangulat, majd elindulunk hazafelé Kolozsvárra.
              Bánffyhunyad elött szépen látszik a távolban a Vigyázó és a Hármas-kőszikla.Vajon hol lehet az a titokzatos szikla, a vlegyászai Sphynx, amit Czárán Gyula látott több mint 100 évvel ezelőtt? Talán egyszer majd megtaláljuk.