Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2013.03.09-A szászfenesi Leányvár

Szászfenes déli határában két kúp alakú, erdővel borított domb található, magasságuk nem éri el a 600 m-t. Ha Kolozsvár környékén egy magasabb helyre felmegyünk, rögtön szembetünik ez a kétpúpú hegy, de jól látható a Kolozsvár-Várad országútról is. Magasabbik csúcsán (547 m) vár állott, ez volt a Leányvár. Keletkezése az idők homályába vész. A legenda szerint tündérek építették. Királyi vár volt, majd az erdélyi római katolikus püspök birtokába került. Az erdős csúcson álló ellipszis alakú várrom 60 méter x 35 méter méretű. A nyugati oldalon feltöltéssel, a többi oldalon árokkal van körülvéve. A megmaradt kőfal romjai 6 méter szélesek, 6,75 méter magasak.

A Leányvár egykori tornyának maradványa.

A monostor negyedi végállomástól könnyen megközelithető. Március 9-én, szombati napon 10-en gyültünk össze, a túrát Szabó István (Tubi) vezette. Jártunk már többször a Leányvárnál, nem hosszú és nem nehéz az út (5-6 km odáig), jó tavasz eleji bemelegítő kirándulás. Enyhe, március eleje volt, csapadékos időt jeleztek erre a napra és már csepergett is az eső. Elindultunk a Szent János kút felé vezető úton, majd jobbra tértünk, egy hídon átmenve a Gorbó völgy elejére épített új tömbházakhoz értünk, a Polux üzletház háta mögött folytattuk utunkat a tótfalusi út irányába. Az eső mégjobban eleredt, elővettük az esőköppenyeket és elszántan dagasztottuk a sarat. Nemsokára elértük a Tótfaluba (Tăuţ) vezető aszfaltos útat, melyen délfelé haladunk egy keveset. Az út egy pontján erdei ösvény indul jobbra, a vár felé, piros sáv fehér alapon jelzi az utat. Az ösvény egyre meredekebben halad felfelé, csúsztunk a vizes leveleken, de itt legalább megszabadultunk a sártól. A szintkülönbség nem nagy, kb. 200 méter körül van. Hamarosan elértük az egykori várárok maradványát. Az eső közben megállt, a levegő párás volt, a fák között köd szállt felfelé, majd szertefoszlott, titokzatosabbá téve a tájat. A várat övező földsánc még elég jól kivehető. Innen még egy emelkedő és eljutunk a vár megmaradt kőfalához. A Leányvár egykori tornyának maradványa Szászfenes (Florești) falutól pár száz méterre a Várdombon található. Valóban kevés, ami megmaradt az egykori várból, egy falrész két ablakszerű nyilással, amely egy 6-7 m-es kacskaringos folyosóban folytatódik. A vár nagyon kisméretű lehetett, csak a hegy csúcsát foglalta el. A földalatti részeket kincskeresők többször is bolygatták.
     Leányvár építésének ideje és nevének eredete a múltba vész. Legendák szerint tündérek építették és lakták, akiknek kincsei a vár pincéjében voltak elrejtve. Egy másik monda szerint a várban papok laktak, akik ide zárták be a környék szegény népét, köztük fiatal lányokat is, innen kapta a vár a nevét. Feltételezések szerint királyi várnak épült, majd Kolozsvár és Gyalu környékének az erdélyi püspökség birtokába kerülése után püspöki vár lett. Más források szerint 1281-ben építette Monoszló Péter (1269-1307) erdélyi püspök védelmi célból. A nagy tatárjárás előtt (1241-42) feltehetően fakerítéssel erősített földvár lehetett. A vár nem élhette túl a tatárjárás pusztításait, hiszen az Erdélyre törő tatár hadak Leányvár közvetlen közelében nyomultak előre Nagyvárad felé. A tatárjárás után kőből újra felépített Leányvár, továbbra is az erdélyi püspök vára maradt. Először 1312-ből említi meg egy oklevél a fenesi vár várnagyát (Castellanus de Fenes), majd 1357-ben ismét előfordul az erdélyi püspök fenesi várnagyának említése (Castellanus episcopi Fenes), végül pedig az 1373-as iratban olvashatjuk Gerendi Miklós várnagynak a nevét. A szászfenesi vár pusztulása az 1437. évi, Budai Nagy Antal által vezetett erdélyi jobbágyfelkelés idejére tehető. A bábolnai felkelés vérbefojtása után az erdélyi római katolikus püspökség a Szászfenessel szomszédos Gyaluban emeltetett új, erős várat 1439-ben. Gyalu vára vette át 1556-ig a Leányvár szerepét. A Leányvár többé nem épült fel, romjai elkoptak és Szászfenes mai lakossága már nagyon keveset tud a határában lévő várromról.

Leereszkedtünk a tótfalusi völgybe.
     A vártól az ösvény tovább vezet egy kilátóig, szép kép nyilik innen a Tótfaluba vezető völgyre, a Feleki gericre, a Kismagurára, a Havasbükkére és nyugat felé a hegyek vonulatára. Kiültünk a tetőre és csodáltuk a tájat, a felhők közül még a nap is kisütött. Egy másik ösvényen ereszkedtünk le a tótfalusi völgybe, majd az ortodox kolostor mellett felkapaszkodtunk a Gorbó-gerincre. Körülöttünk az erdőben mindenfelé kakasmandikó, vad játszint, vörös hunyor és egy-egy hóvirág. Valóban itt a tavasz. A fák között kis özike riadtan menekült. Felértünk a füves gerincre, megcsodáltuk innen is a tájat, a hegyeket, a különös alakú felhőkkel borított égboltot, onnan leereszkedtünk a Gorbó patak völgyébe. Ez a völgy is egyre jobban beépül, évről-évre szaporodnak az új házak és a figyelmeztető táblák. Még egy szép völgy, még egy darab a Bükkből, amely a kolozsvári kirándulók számára örökre elveszett.