Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

Ördögmalom vízesés és a Bocsásza

A Floroiu (Dragan) tó a Bocsászáról.

A Floroiu (Dragan) tó.

A Cserepes (Ciripa) erdészház és az Eszmerálda forrás.

Az Ördögmalom vizesés.

Útelágazás.

A Bocsásza elött.

A Bocsásza 1792 m. magas csúcsán.

A Vigyázó (Vlădeasa) a Bocsászáról.

***

A XVII. EKE Vándortábor túráiból (2008)

“A Dragán keleti oldalán a Bocsásza 1741 m-es sziklacsúcsa alatt, délre fekvő mély sziklaszakadékban egy bővizű vízesés zúdul alá, melyet a nép Ördögmalomnak nevez. A hely rendkívüli vadsága, a meleg sziklás részeken esetlegesen található vipera valóban az ördög lakhelyévé jelölné a szakadékot, de a sziklafalak égbenyúló gótikus formái (innen a Czárán-féle nevük: Notre Dame-bástyák) felemelik a lelket.”

A vízesés a Bihar-hegység egyik legpompásabb látnivalója. Régebben a biharfürediek kedvenc kirándulóhelye volt, utakkal, padokkal stb. Ezeknek ma már nyomait is csak alig találjuk.

Amint elhagyjuk Nagysebes (Valea Draganului) helységet, a völgy szűkülni kezd, egyre szebb tájakat hagyunk magunk mögött. Vízág Lankája (Lunca Visagului) után keményebb emelkedő felvezet a Nagysebes víztárolójához, a Floroiu erőműhöz. Az aszfaltozott út megy tovább, keresztül a gerincen, a Lankás Havas és a Bakhát Csúcs között a Jád völgyébe. Megállunk pár percre széjjelnézni. Körös-körül fenyvesekkel borított hegyek őrzik a hatalmas vízfelületet. Elöttünk a Kissebes völgye (erre késöbb visszatérünk), balra a Nagysebes völgye, a háttérben a Horgas havas mely vízválasztó a Sebes Körös és a Fekete Körös vízgyűjtő medencéi között. Mögöttünk a Vigyázó (Vladeasa) zárja a körpanorámát. Átgördülünk a gáton és egy erdészeti úton megyünk a Cserepes (Ciripa) erdészház felé, jobb oldalon még sokáig a tó vízét látjuk. Az utunk folytatása az egykori kisvasút legszebb szakasza, amelynek víz alá kerülése óta, a 7 km-es tó hosszában, annak jobb partján haladunk, a Zerna völgyén fel lehet menni a Vlegyászai menedékházig kb.5 óra alatt. Magunk mögött hagyunk egy erdészházat, és a gáttól számított 17 km után egy tisztás közepére érünk. Az út elégé megrongált állapotban van, sok a gödör, ezért lassan haladunk, néhány helyen le is szállunk, hogy könnyítsük a sofőr munkáját. A nehézségekért kárpótol a táj szépsége, a sűrű fenyőerdők, rohanó patakok. A vidék szeméttelepektől mentes, tehát kevesen látogatják (szerencsére ?!). A tisztás közepén, ahova érkeztünk, a Cserepes erdészház áll, és tőle 50 méterre egy jó hideg forrás, az Eszmeralda forrás, mely régen kedvelt pihenőhely volt a túristáknak. Innen gyalog folytatjuk utunkat, a forrástól balra térünk egy fakitermelő uton, ahol egy kanyar után megtaláljuk a kék keresztel jelzett túrista ösvényt az Ördögmalom vízesés felé. Az út vad, szinte járhatatlan, körülbelül 40 percet kapaszkodunk felfelé, közben elhagyunk egy jelzőtáblát is, sok a kidőlt fa, át kell mászni rajtuk, sziklás-köves részekkel váltakozva, figyelnünk kell minden lépésünkre. A vízesés közvetlen közelében a táj mind vadabbá válik, egyre nehezebb az előrehaladás. A lezuhanó víztömeg zubogását mind erősebben halljuk, még néhány másodperc, és ott állunk a vízesés előtt. A látvány annyira lenyűgöz, hogy percekig mozdulatlanul, tátott szájjal állunk …Az 1283 m tergerszint feletti magasságban található, kétlépcsős, 25 méteres vízesést hatalmas sziklák veszik körbe, vad, elragadó környezettel, hatalmas fenyőkkel. Visszafelé jövünk a kék kereszten, nemsokára megtaláljuk a sárga pont jelzést, amelyen eljutunk egy útelágazáshoz. Itt egy ösvény levezet a Ciripa-hoz, felfelé pedig továbbmehetünk egy egyre meredekebb ösvényen a piros háromszög és a sárga sáv jelzésen, míg elérjük az erdőből kijövet azt a terjedelmes havasi platót és gerincet, amely a sárga sávos jelzésünk folytatásában az 1768 m-es Síkhavas (Briţei) érintésével egyrészt Pádisra, vagy a Vigyázóra is elvezet. Mi a piros háromszög észak felé kanyaródó jelzésén, az innen már jól kirajzolódó, 1792 méter magas Bocsásza (Buteasa) csúcs felé megyünk, Maga a csúcs megmászása főleg sziklás oldala és elterjedt boróka és törpefenyő ligetei miatt elég fárasztó és körülményes, de mindenképp 3-4 órát vesz igénybe az Ördögmalomtól, de a csodálatos körpanoráma kárpótol a fáradságért.

1. Már tavaly is készültem erre a vidékre, de nem jutottunk oda akkor sem és az idén sem...Pedig nagyon tetszik!! Bár voltunk Biharfüreden és bejártuk a Pádisi fennsíkot, de ez még kimaradt.
    Na majd jövőre....
    Nagyon jó a blog, szépek a képek, tetszik minden!
    Gratulálok hozzá!!
    Üdvözlettel:
    Nomád

1. Küldök egy választ magamnak...! 2011-ben terveztem az utat, s most, 2016 nyarán el is jutottam a vízeséshez. Hurrá!

2. Küldök egy választ magamnak...! 2011-ben terveztem az utat, s most, 2016 nyarán el is jutottam a vízeséshez. Hurrá!