Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2010.03.21 A tavasz kezdete – hóvirágtúra a Misid völgyébe

Március 21 a tavasz kezdete. Egy nem túl hideg, de hosszú tél után indultunk el egy 28 km-es (600 m szintkülönbség) kirándulásra ezen a tavasz és tél határát jelző napon a Misid völgyébe. Reggel 5 órakor indultunk mikrobusszal Kolozsvárról Sonkolyosra.
nA Misid-völgy, a Kisbarátka (Bratcuţa) és a Jád (Iad) völgyéhez hasonlóan a Sebes-Körös mellékága, és természetes és vadregényességét máig is megőrző, turisztikai élményt jelent a természet csodálóinak. Kiinduló pontjuk Vársonkolyos ( Suncuius) 309 m t.sz.f. magasságú község, a Kolozsvár-Nagyvárad közötti országútról, a Királyhágó után letérünk Körösrév (Vadul Crisului) felé.

Misid-völgy.
A Misid-patak beömlése a 465 m magas Simon-dombot félkörben megkerülő Sebes-Körös és az alatta átszelt vasúti alagútnál, híres Szelek-barlangjánál (P.Vantului) és a Magyar-barlang (P.Ungurului) közelében van, egy sodronykötél hídnál. A sziklavár szerű kastély alatt az un. Poiana Frinturii tisztáson van a Szelek-barlangja 304 m t.sz.f. magasságban, amelyet 1957-ben Bagaméri Béla fedezett fel, négyszintű, igen szerteágazó járatai csepkőképződményekben is látványosak és jelenleg már 43 km hosszúságban tárták fel, de csak a barlangkutatók számára látogatható.

A sziklavár szerű kastély.

Maga a Misid-völgye, az egykori erdőkitermelő kisvasút felszámolása után visszakapta eredeti vadságát, vízen való gyakori átkelései miatt szép élményt jelent.

A Misid patak.

Átkelés a vízen.

Hóvirágok a Misid völgyben.

A patak baloldali mellékágának, a Bükkös (Fagetel) beömlésénél, befejeződik a tulajdonképpeni szoros és ettől a tisztástól, ahol egy forrás is található, a völgyet Valea Luncii (Lankásnak) nevezik.
Felfelé menő utunk hamarosan egy sziklaképződmény tövében, nagy mohás sziklagörgetegek közt, rövid kapaszkodás után feljutunk a Bíró Lajos, vagy Bánlakai-Alsó-barlang (P.Moanei) kettős barlangkapujához, 500 m t.sz.f. magasságban, amelynek kis hozamú, de vízfolyásos járatában 500 m hosszban feltárt, ebből az első 100 m különösebb felszerelés nélkül, gumicsizmával is járható.

A Bíró Lajos, vagy Bánlakai-Alsó-barlang (P.Moanei).

A bejárat.

A barlang felett 30 m-el, ennek a felső száraz járata látogatható meg, egy meredek erdei kaptatón. A szűk szájat széles járat követ és igen szép csepkőképződmények megtekintésének lehetünk részesei. A Bánlakai-Felső barlang (P.Lesliana) összesen 128 m hosszú.

A Bánlakai-Felső barlang (P.Lesliana) .

Ebédszünet a barlang előtt.

A barlangok megtekintése után felkapaszkodtunk a felettük levő platóra, a 729 m-es Hapatag hegy oldalában. Innen alig ¾ óra járásnyira van egy víznyelőkatlan sziklafalában induló Ponoras barlang, amely egyike a legszebb képződményekben gazdag cseppkőbarlangoknak, tartva az irányt innen egy ½ érhetjük el Barátkát (Bratca). Mivel nekünk az úti célunk Sonkolyos volt, egy füves, de kevésbé csúszós oldalon visszaereszkedtünk ismét a patak völgyébe, majd egy szekérúton kimásztuk a szemben levő emelkedőt érintve a Tízfalusi-határ (Zece Hotare) szélső házait. Elhaladtunk a bányák mellett, majd leereszkedtünk egy kanyargós ösvényen a völgybe, ahol 30 perc alatt elértünk egy sziklafal aljában, egy tó felett elhelyezkedő Győzelem (P.Izbindis) barlangot, amely felett a barlang hatalmas szifonja miatt nem látogatható.

Leereszkedtünk a völgybe.
30 perc alatt elértünk egy sziklafal aljában, egy tó felett
elhelyezkedő Győzelem (P.Izbindis) barlangot.

A barlang hatalmas szifonja miatt nem látogatható.
Innen 2 km a Sebes-Körös hídja, onnan még 15 perc a sonkolyosi állomás, és 10 órás gyalogút után (beleértve a barlangok megtekintésére fordított időt), visszatértünk a mikrobuszhoz és elindultunk hazafelé . A sok patakátkelés, valamint csúszós, havas, illetve sáros utak miatt, kicsit fárasztó, de látványos, szép kirándulás volt.

*****
A képek a kirándulásról megtekinthetők itt és itt .