Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2011.04.17-A Bedellő és a Sárkánykapú

Szemben a Plaiului szoros.
       Április 17-én, virágvasárnap a Bedellőre mentünk kirándulni. Enyed felé indultunk Kolozsvárról reggel 7 órakkor mikróbusszal, Enyedről Nyírmező (Poiana Aiudului) felé tértünk le és a Kőközi szoroson keresztül (Cheile Aiudului vagy Cheile Valisoarei) Gyertyánoson (Valisoara) keresztül Bedellő (Izvoarele) faluig mentünk. Ezt a kirándulást már régebb terveztük, az elmult év decemberében jártunk erre, de a nagy hó miatt nem tudtunk felmenni a szoroson. A faluból piros kereszt jelzés vezet a Bedellő tetőre és onnan a Sárkánykapuhoz.

A piros kereszt vezet a Sárkánykapúhoz.
            A szorost, ahol keresztül kell menjünk Cheile Plaiului-nak ( Köves patak ) hívják.  Piros négyszög jelzi a rezerváció szélét, magyarázó táblákat találunk a völgyön felfelé, amely a vidék érdekességeit, növény és állatvilágát ismertetik, térkép is van felrajzolva a panókra, hogy könnyebben tudjunk tájékozódni és érvényesek a rezervációkra kiszabott törvények. A jelzések jól láthatok, 1-2 éve lehettek felújitva.

Az út hol a patak mellett vezet, hol eltávolodik tőle.
    Elindulunk, magunk mögött hagyjuk a falu házait, a patak mellett haladunk felfelé, elérjük az erdő szélét, itt az út egyre meredekebbé válik. Egy darabig még a patak partján megyünk, majd eltávolódunk a pataktól, és egy kis szerpentinen emelkedik az ösvény tovább az erdőben, kis idő múlva a jelzés ismét visszatér a patak mellé.

Az egyik vízesés.
    A patak több vízesést formálva igyekszik a völgy felé, nemsokára elérjük az elsőt, itt egy kicsit megállunk pihenni és fotózni, majd folytatjuk útunk felfelé a Bedellő tető felé. A völgy elég meredek, az őszről maradt száraz levelek eltakarják az ösvényt, ez megnehezíti az előre haladást, van ahol térdig süppedünk, nem is láthatjuk hova lépünk, többször keresztül kell menjünk a patakon.

Többször átmegyünk a patakon.

A száraz levelektől nehezen haladnk.
       Bedellőtől, a falutól kb.600-700 m. szintkülönbséget kell kimásszunk a tetőig. A patakon még több kis vízesést találunk, elmaradnak mögöttünk a Plaiului szoros sziklás falai ás az erdő fái, egy füves legelőre érünk. Meg van egy kis emelkedő itt is, követjük a patak kanyargós medrét, amely mind kisebb és kisebb lesz, vágül eltünik a fűben. Kiérünk a Bedellő tetejére, itt több víznyelőt (dolinát) látunk. Megálluk a három forrás tisztásán, itt találjuk a piros- és kék sáv jelzéseket, amelyek Szolcsva felől jönnek, egyik (a kék) a Szilas patak völgyén ereszkedik le Torockószentgyörgyre, a piros a Havaspatak völgye felé tart, majd felkapaszkodik az Ordaskó oldalába, a torockói Remete forrás irányába.

A szorosban több ilyen tábla van elhelyezve.

Csoportkép a Bedellő tetőn.
    Megállunk a forrásnál, itt tartunk ebédszünetet, melyet egy kis édességgel és tésztával fejezünk be, nem feledve azt hogy ma ünnep, virágvasárnap van. De a természet sem feledkezett meg a virágvasárnapról, csodálatos napsütéssel, felhőtlen kék égbolttal ünnepelte ezt a napot, további utunkon valóságos virágszőnyeget varázsolt a lábunk alá hóvirágból és kék játszintból, alig tudtuk elkerülni, hogy le ne tapodjuk őket. De a meglepetések ezzel nem értek véget, csodálatos vadborostyán bokrokat találtunk tele virággal. Lászik, hogy kevés ember jár erre felé, azért tudtak ilyen szépen kifejlődni, nem voltak összetördelve. Kellemes illatuk betöltötte a levegőt. A jelzések itt is fel voltak újitva, jól látszottak, két évvel ezelött jártunk erre, akkor alig kaptuk meg őket, mert a fákon benőtte a lomb, a köveken a moha, sok időt vesztettünk akkor a jelzések keresésével. Ismét erdőben haladunk, s mivelkora tavasz van, a fák még nem zöldültek ki, a fák közt meg-meg  villan az Őreghavas hóval borított teteje.

Vadborostyán.

Közeledünk a Sárkánykapúhoz.
         Egy órára a dolinák tisztásától elérjük a Sárkánykaput. Elöször egy tábla bukkan fel, mely mutatja a útat a sziklakapu felé. Jobbra a piros kereszt jelzés meredeken ereszkedik Aranyoslonka (Lunca Ariesului) felé. Mi balra tartunk amerre a tábla mutat, vagyis inkább egyenesen előre az erdőben, az ösvény  jelezve van egészen a Sárkánykapuig.

Megérkeztünk.
          A hatalmas kapun keresztül le lehet látni az Aranyos völgyébe, jól kivehető az Aranyos és a völgyben levő települések. A kapu mellett található a Bedellői cseppkőbarlang bejárata. Sajnos csak a neve cseppkőbarlang, mert a cseppkövket letördelték.

Az óriási kapun keresztül ...

... lelátunk az Aranyos völgyébe.

Az Aranyos és a völgyben a házak.
   Visszafordulva a kaputól, egy kis meredek ösvényen felkapaszkodunk a kapu feletti magaslatra. Ott egy kilátóról tekinthetjük meg a tájat. Az Aranyosvölgy csodálatos panorámája tárul elénk. Alattunk az Aranyos kanyarog, mellette elszorva egymás után a völgyben levő falvak. Szemben velünk az Öreghavas még hóval borított teteje látszik, jobbra tőle a Zsidovina, Vultureasa és a Vulturese, mögöttük a Bélavár sziklái,  alattunk szembe a Posaga völgy és Alsóposaga. Balra tőlunk Szolcsva, távolabb a Bihar komor hegyei.

A Bedellői cseppkőbarlang bejárata.

Szemben a Posaga völgy.

A Vultureasa és Vulturese, mögöttük a Bélavár sziklái.

Az Aranyosvölgy madártávlatból.

Kilátó a Bedellőn.
        Sokáig álltunk a kilátón, nem tudtunk betelni a látvánnyal, szerencsénk volt a napsütéses tiszta időjárással, mert felhős, esős időben nem sokat  láttunk volna a tájból, igyekeztünk fotókkal megörökiteni a látványt. Visszafelé a már leírt úton mentünk Bedellő faluig, ahol a kocsik maradtak, 25 km-t tettünk meg 700 m szintkülömbséggel. Lefelé ereszkedve, balra megcsodálhatjuk a Székelykő sziklatömbjét, szemben a Data sziklát, jobb felé a Kőköz szoros sziklafalait. Délután  6:30 óra körül érünk le Bedellő faluba, onnan indulunk  vissza Kolozsvárra.