Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2011.04.02-Tőzikék és a Berettyó forrása

A túra térképe.

Végre eljött a tavasz, a hosszú tél és a téli túrák után (2011.02.27-Szucság-Bácsi erdő-Papfalva, 2011.03.12-Hordós kút, Mikesi tó (30 km)  és mások), majd egy gumicsizmás, 100 %-ig esős túra után, ahol vízeséseket kerestünk  többet járva vizen mint szárazon, s közben egész nap csorgott az eső (2011.03.20-Mikrobuszos kirándulás: Ördögkút (18 km)), vártuk a szép időt és a szép tavaszi kirándulásokat.
        Ilyen túrának igérkezett április 2-án a Berettyó forrás  és ilyennek is sikerült. Az elmult évben a Hajdusági Vándorok egyesület egy csoport turistájával jártuk végig ezt az útat, az idén is szó volt egy közös túráról, de nem nem jött össze a dolog, így csak a kolozsvári EKÉ-sek voltunk. az említett kiránduláson az idő nem kedvezett, eső és köd volt, nem láttunk szinte semmit a tájból. Most az időjárás kitett magáért, kellemes idő, ragyogó napsütés fogadott. Az útvonal abban különbözött, hogy nem a Fogadó völgyön mentünk, amely a kidölt fáktól szinte járhatatlan, hanem a Királyhágó tetejéról indultunk a Magura Mare (915 m) felé egy mellékúton, amerre egy ortodox kolostortemplom épül, az irányt egy jelzőtábla is mutatja. Az út kanyarogva emelkedik, elmegyünk ez erdészház elött, erdőben haladunk, s mivel még kora tavasz van, a fák még nincsenek kizöldülve, 3 km után elérjük az épülő kolostort és a mellette levő TV relét.

A TV-adó és a most épülő kolostor a Magura Mare csúcs alatt.
        Az út tovább már keskenyebb, inkább szekérútnak nevezhető és tovább emelkedik, szép kilátás nyílik a Sebeskörös völgyére. Nemsokára elérjük a tőzike rétet, itt is szerencsésebbek voltunk az elmult évhez képest, most virágzásuk teljes pompájábam láttuk ezeket a hóvirágnál nagyobb, harangocska alakú, bájos kis virágokat. Fényképeztük őket, hogy megörökítsük a látvány és tovább mentünk a gerincen a Berettyó forrása
felé. Nemsokára elhagytuk a Culmea telep házait, balra tőlünk a Cornu csúcs látható, nemsokára elértük a Kolozsvár és Szilágymegye határát képező gerincet.

A tőzikerét.

A Culmea telep házai.
Kolozsvár és Szilágymegye határan vagyunk.

Balra tőlünk már Szilágy megye, elöttünk a Tuszatelkéről jövő aszfaltos út, letérünk balra, hóvirágok és kék játszintokkal borított fűves oldalon ereszkedünk, míg elérjük a Berettyó forrást.

Hóvirágok.

Ereszkedünk a Berettyó forráshoz.

Itt a  forrás ahol a Berettyó víze a felszínre tör és ...

A Réz (Munţii Plopiş) és a Meszes (Meses) hegységek találkozásánál, a legrégibb kristályos  palára, a perm-kori homokkő fölé, a földtörténet triasz középkorában mészkő ülepedett. Minthogy a mészkő részben vízáteresztő, illetve víz által oldódó tulajdonsággal rendelkezik, a jellegzetes víznyelők, a dolinák (max. 20 m mély és 100 m széles), és a részben felfedezhető barlangnyílások (pl.Huda Banarului), de a sajátos víznyelők (ponorok), és vízkitörések (izbuc-ok) találhatók. A 797 m t.sz.f. magasságban, a 901 m-es Cornu csúcsának a lábánál elhelyezkedő karsztplató bővelkedik karsztalakzatokban, míg a 60-80 m alatti, immár nem vízáteresztő réteg, felpúposodó redő-rendszer, alakzatnál törnek fel a karsztforrások, így a Berettyó forrása is, a vidék északi oldalán.

... pár méterrel arrébb egy szép vízesést alkot.

Majd tovább folytatja útját.
     Megpihenünk a vízesés alatt, elfogyasztjuk útravalonkat és elindulunk a Berettyó kisebbik forrása felé.

Ebédszünet a vízesés alatt.

A Berettyó kisebbik forrása.
   A kisebbik forrás délkelet irányban van, a tuszatelki útat elhagyva, ráállunk egy ösvényre, mely oda vezet. Ez a forrás  nem annyira látványos, de szintén bővizű karsztforrás. A forrást elhagyva kis tisztáson pad és asztal várja az elfáradt vándort. Rövid pihenő után folytatjuk utunkat a Ponor rét felé, több elszort hegyi településen megyünk keresztül, míg beereszkedünk a Sebeskörös völgyében levő, őszi vásárairól híres  Feketetó helységbe.

Itt megpihenünk és indulunk vissza Feketetó felé.