Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2012.02.05-Kirándulás a Havasrekettyei vízeséshez

A Havasrekettyei vízesés 5 km-re van.

Vasárnap, február 5-én a Havasrekettyei (Răchiţele) vízeséshez  kirándultunk.  Az  időjárás előrejelzések  elég  rosszak voltak, havazott  és a hideg  is -12 °C  alatt volt a hajnali órákban, de napközben -6 °C –ig emelkedett. Ez a vízesés az Erdélyi-Szigethegység egyik legszebb látványossága. A távolság a vízeséshez Kolozsvártól kb. 80km a E60-on, Kolozsvár – Bánffyhunyad – Rachitele útvonalon. A túrát László Györgyi szervezte, 15-ön vettünk részt.

Havasrekettye - mindent hó takar.

A Stanciu völgy.

Térden felül ér a hó.

Havasrekettye falu központjától 5 és fél km-re található a vízesés,  tábla  mutatja az irányt. Már az odavezető út is csodálatos. A falutól erdei úton haladnunk, amely autóval is járható, de a havas téli idő megnehezíti a közlekedést. A kocsik a faluban maradtak,  gyalog vágunk neki, kb. másfél-két óra az út (inkább kettő) a falu központjától. Az út enyhén emelkedik a Stanciu patak jobb partján, elhagyjuk az utolsó házakat, elhaladunk a Stanciu tisztás mellett és 6 kilométerre az indulástól, megérkezünk a Havasrekettyei vízeséshez.

Panziók ...

... itt lehet szobát bérelni.

A Havasrekettyei vízesés a Menyasszony fátyol nevet is viseli.

A vízesés 1000 méteres magasságban található, 30 m magas és két szakasza van. A felső szakasz alján egy 10 m átmérőjű vájat van, amely biztosítja a víz szétszóródását, akár egy menyasszonyi fátyol,  emiatt a helybeliek “Menyasszony fátylá”-nak is nevezik.  Egy  legenda is fűződik keletkezéséhez: egy menyasszony az esküvője napján a sziklákról lezuhant és fátyla felakadt a sziklákon, az esküvői vendégek megsiratták  és a könnyeikből fakadt a vízesés.

A vízesés felett.

A vízesés melletti jeges sziklafalon telente jégmászóversenyt  szoktak szervezni. OUTDOOR APUSENI Egyesület  2012 február 3-5 között rendezte meg IX. Havasrekettye Országos Jégmászó Bajnokságot. Ennek a rendezvénynek láttuk vasárnap délelőtt a záró szakaszát.

Felfelé a hóban ...

... a piros pont jelzésen (fotó: Pál Csaba).

A vízesés alsó szakaszának megcsodálása után tovább mentünk a szerpentinen, hogy óvatosan, felülről is letekinthessünk a lezúduló vízre. A völgyön felfelé haladva két túristajelzést is találunk. A piros pont a vízesés körútját jelzi Havasrekettyéről ( 12 km., 500 m. szintkülönbség), a Stanciu völgyön felfelé, amerre jöttünk. A vízeséstől az erdészúton halad tovább és feljutunk a vízesés tetejéhez, elhaladunk a hegyimentők háza mellett és 50 m megtétele után a jelzés jobbra kanyarodik és emelkedni kezd. Egy magas mészkő-csúcs irányában halad,  az ösvény enyhén emelkedik az erdőn át, felér egy gerincre, elszórtan fenyők, fehér hó, csodálatos környezet, majd egy ereszkedő végén levezet a település fatemplomához, arra az erdészútra, amelyen a vízesés irányába mentünk.

Havasi táj (fotó: Pál Csaba).
Elhagyott faházak (fotó: Pál Csaba).

Beereszkedés Havasrekettyére (fotó: Pál Csaba).

Az erdészúton a kék pont  is halad mellettünk. Az úton továbbhaladva 1-1,5 óra alatt a Fehér-kövekig (1557 m) juthatunk ill. újabb 1,5 óra alatt a Vlegyászához vagy a Vlegyásza menedékházhoz érhetünk ( Vigyázó csúcs körútja).
       A vízesés nagy népszerűségnek örvend a turista-világban, ezt a vízhozam bőségének és a zuhatag magasságának köszönheti. Ehhez járul még kedvező fekvése, könnyen hozzá férhető, nincs távol a nagy közlekedési vonaloktól; Bánffy-Hunyadról, Kolozsvárról, sőt még Nagyváradról is egy nap alatt jól megjárható, úgy nyáron mint télen is.