Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2014.06.15-Kirándulás az Ördögmalom vízeséshez

A Dregán völgy keleti oldalában, a Bocsásza sziklacsúcsa alatt, déli irányban egy mély sziklaszakadékban, égbenyúló sziklafalak közt egy bővizű vízesés zúdul alá a mélybe. A sziklás részeken talán vipera is előfordulhat. A táj rendkívül vad, hatalmas kődarabok, kidőlt fenyőfák, sűrű növényzet, a lezúduló víz robaja teszi félelmetessé, de egyben csodálatosan széppé ezt a helyet. A népi hagyomány Ördögmalomnak nevezi ezt a vízesést. A vízesés a Bihar-hegység egyik legpompásabb látnivalója. Régebben a biharfürediek kedvenc kirándulóhelye volt, utakkal, padokkal ellátva. Ezeknek ma már a nyomait sem találjuk.

Vasárnap, június 15-én, szép nyári időben indulunk reggel 7 órakor a Feischmidt János és Székely István  szervezte mikrobuszos kirándulásra. Bánffyhunyad felé haladunk a váradi országúton, majd a Nagy-Sebes (Drăgan) patak völgyében folytatjuk utunkat. Amint elhagyjuk Nagysebes (Valea Drăganului) helységet, a völgy szűkülni kezd, egyre szebb tájakat hagyunk magunk mögött. Viságmező (Lunca Vişagului) után keményebb emelkedő vezet fel a Nagy-Sebes víztárolójához, a Floroiu erőműhöz. Az aszfaltozott út megy tovább, keresztül a gerincen, a Lankás Havas és a Bak-hát csúcs között a Jád völgyébe Jádremetére. Mi balra térünk és a gáton haladunk keresztül. Leszállunk a mikrobuszról, gyalog sétálunk át, meg-megállunk pár percre széjjelnézni. Körbe fenyvesekkel borított hegyek őrzik a hatalmas vízfelületet. Előttünk a Kis-Sebes völgye, balra a Nagy-Sebes völgye, a háttérben a Horgas havas mely vízválasztó a Sebes-Körös és a Fekete-Körös vízgyűjtő medencéi között. Mögöttünk a Vigyázó (Vlădeasa) zárja a körpanorámát. Kocsink átgördül a gáton, felszállunk és egy erdészeti úton megyünk tovább a Cserepes (Ciripa) erdészház felé. Jobb oldalon még sokáig a tó vízét látjuk. Az utunk folytatása az egykori kisvasút legszebb szakasza volt – most 7 km-es hosszúságban a tó vize borítja - ennek a tónak partján haladunk. A Zerna völgyén fel lehet menni a Vlegyászai menedékházig kb. 5 óra alatt. Magunk mögött hagyunk egy erdészházat és a tavat, most már a Nagy-Sebes patak jobb partján megy az út, és a gáttól számított 17 km után egy tisztás közepére érünk. Az egykor csodálatosan szép völgy több helyen is fel van túrva, kis vízierőműveket építenek, csöveket fektettek le, földhalmok, sziklatörmelékek, kivágott fák éktelenkednek mindenfelé, a kép hasonló ahhoz, ami két évvel ezelőtt a Dregán másik ágán, a Kis-Sebes (Sebişel) völgyében fogadott.
A tisztáson, ahova érkezünk, a Cserepes erdészház áll, és tőle 50 méterre egy jó hideg forrás, az Eszmeralda forrás, mely régen kedvelt pihenőhelye volt a turistáknak. Innen gyalog folytatjuk utunkat. A forrástól balra térünk egy fakitermelő úton, ahol egy kanyar után megtaláljuk a kék keresztel jelzett utat az Ördögmalom vízesés felé. Pár évvel ezelőtt itt egy turista ösvény indult, melyen körülbelül 40 percet kapaszkodunk felfelé a vízesésig. Most ez az ösvény helyett egy szélesebb útat találunk, valószinüleg traktorral vontathattak fákat egy újabb kitermeléstől. Egy idő után az út balra kanyaródik felfelé a hegynek, mi a kék kereszt turistajelzésen haladunk tovább, jobbra alattunk az Ördögmalom patak völgye. Innen az ösvény vad, szinte járhatatlan, sok a kidőlt fa, sziklás-köves részekkel váltakozva, át kell mászni rajtuk, figyelnünk kell minden lépésünkre, nehogy megcsússzunk. Ilyen helyen kötelező a bakancs és sokat számit a több éves tapasztalat. A vízesés közvetlen közelében a táj mind vadabbá válik, egyre nehezebb az előrehaladás. A lezuhanó víztömeg zubogását mind erősebben halljuk, még néhány másodperc, és ott állunk a vízesés előtt. A látvány annyira lenyűgöz, hogy percekig mozdulatlanul, tátott szájjal állunk … Az 1283 m tergerszint feletti magasságban található, kétlépcsős, 25 méteres vízesést hatalmas sziklák veszik körül magas fenyőkkel, vad és elragadó a látvány. A szűk völgy, a tornyosuló sziklák, az egészre árnyékot vető fenyőerdő hihetetlenül vad környezetet teremt. A vízesést körülvevő égbenyúló sziklafalakat Czárán Gyula Notre Dame-bástyáknak nevezte. Nem tudunk betelni a látvánnyal, rengeteg fotót készítünk, így örökítjük meg ezt a csodálatos képet, s mert fiatalok már nem vagyunk, ki tudja eljutunk még ide valaha ... Fejünk felett közben gyülekeznek a felhők és csepereg az eső is. Szerencsénkre az eső amilyen hamar jött, el is áll, nehéz lenne visszafelé az út a csúszós sziklákon. Itt mindenre fel kell készülni, percek alatt változhat az idő.
Elindulunk visszafelé, túljutunk sziklás-köves részeken, az eső már nem fenyeget, így ebédszünetet tartunk, majd lefelé ereszkedünk a kék kereszten. Balra tölünk a sárga pont jelzést látjuk, ez egy  bekötő út, amely a patak völgyén keresztül egy útelágazáshoz vezet. Itt egy ösvény, egy szerpentin lefelé a Cserepes erdészházhoz visz, felfelé pedig egyre meredekebben a piros háromszög és a sárga sáv jelzésen, az erdőn keresztül egy terjedelmes havasi platóra és gerincre, ahol a két jelzés elválik egymástól, a sárga sáv a Tolvajkő (Piatra Tâlharului) érintésével egyrészt Pádisra, vagy a Vigyázóra is elvezet. A piros háromszög észak felé kanyarodó jelzésén, az 1792 méter magas Bocsásza (Buteasa) csúcs felé lehet eljutni. A csúcs megmászása főleg sziklás oldala és elterjedt boróka és törpefenyő ligetei miatt elég fárasztó és körülményes, de mindenképp 3-4 órát vesz igénybe az Ördögmalomtól. Maga a csúcs és a vízesés környéke, olyan mintha egy hatalmas erő feldarabolta volna a hegy egy részét egymásra dobálva a hatalmas szikladarabokat. Az emberi képzelet természetfeletti erőknek tulajdonítja és egy csodálatos tündérmesével magyarázza a jelenséget. A tájhoz fűződő legendát a bihari hegyek apostola, Czárán Gyula a „Stina de Vale-i regék”-ben meséli el. A történet szép. Valamikor régen, még az óriások idején a szép Dragán tündér és a daliás Briţei egymásba szerettek, egy gonosz sárkány és az őt szolgáló ördögök el akarták választani őket. A hatalmas Buteasa a segítségükre siet, aláásta Briţei segítségével a várat. Nagy sziklás oldalából lebocsátott szikladarabokkal bombázta és ledöntötte a hatalmas bástyákat. Az ördögök közül alig maradt meg egy-kettő, a többit eltemették a romok. Ahol a menekülők végigrohantak, ott máig sem nőtt erdő. A fősárkány a nagy ijedtségtől kővé dermedt és ma is ott látható a beomló víztömeg szomszédságában. A víz azóta is őrli a vár bástyáinak maradványait. A nagy hegyomlás megviselte a Buteasat is. A hatalmas rázkódás alatt megroskadt a jó öreg feje is és azóta két mély horpadás látható rajta. A két szerelmes pedig máig is boldogan él. Eddig a mese, a valóságról csak elképzelések vannak.
Közben a kék kereszt jelzésen visszatérünk az erdészházhoz, ahol a mikrobusz vár és indulunk vissza Kolozsvárra, útközben néhány órára a Gergelyék hétvégi házának vendégei voltunk.

Csodálatos tájakon jártunk, egy jól szervezett kirándulás volt. De a kellemes nap szép emlékei mellett, akarva, akaratlanul ott van egy fájó kérdés: mi lesz ezeknek a völgyeknek a sorsa? A Nagysebes völgyén is megjelentek az erőgépek, épülnek a törpe erőművek. Pár évvel ezelőtt még csodálatos fenyőerdők, kristálytiszta, rohanó patakok, maga az érintetlen természet volt ez a völgy. A gyüjtőtó és az erdészház közötti útszakasz mentén a völgy arculata megváltozott, feldúlt környezet és az építkezés nyomai mindenütt. Nem úgy tűnik, hogy az erőmű beilleszkedik a természetbe, a vizet szállító vezeték nyomvonalán végig követhető a durva beavatkozás, hatalmas kőtömbök, fagyökerek, rönkmaradványok jelzik az útját. A látvány olyan – mint a völgyön végighúzódó rusnya sebhely. Ez itt már nem tündérmese, ez a valóság. Vajon a környezet visszaállítására, a táj rehabilitációjára gondolt-e valaki?