Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2014.07.06-Kirándulás a Meleg-Szamos forrásvidékére – a Szamosbazárhoz

A kanyargós, csendesen folydogáló Kis-Szamos része városunknak, életünknek, sétálunk partján, nézzük az úszkáló vadrucákat, sirályokat, hallgatjuk csobogását, ivóvizünk is a Szamos vize. Mekkora útat tesz meg, milyen akadályokon küzdi át magát, amíg ide ér hozzánk, arre nem is gondolunk.

A Kis-Szamos két ágból fakad: mint tudjuk a Bihar-hegység belsejében ered a nagyobbik ág, a Meleg-Szamos (Someşul Cald), a kisebbik Hideg-Szamos (Someșul Rece) a Gyalui-havasokból, az Öreghavas alól. Ezek a Gyalui-tó víztározójában folynak össze és a víz innentől Kis-Szamos néven fut tovább. A folyó Gyalutól kezdve tágabb völgyben folytatja útját Kolozsvár felé, Dés mellett összefolyik a Nagy-Szamossal és a Szamost alkotja. Az 1978-ben épült jósikafalvi (Belis) völgyzáró gát a Meleg-Szamos vizét tartja vissza. A Meleg Szamoson sorakozó tavak közül, ez a legnagyobb. A gát magassága 92 m, a tó hossza 17,3 km. Mélyben nyugszik a hajdani település. Annak idején az ott lakó családokat felköltöztették a dombra. Az 1974-ben épített Tarnicai tó a halászok paradicsoma. Sok kirándulót vonz ide a csodaszép táj. Ezeket a tavakat az ember hozta létre, ami ezeknél feljebb van, az már a természet vad erőinek a műve. Ilyen az a csodálatos karszt-fennsík, melynek a neve Pádis. ennek egyik leglátványosabb része a Szamosbazár. Július 6-án oda kirándultunk, Vas Géza túravezetővel.

Szombat reggel indulunk Bánffyhunyadra, letérünk a Nagykalota (Călata), Meregyó (Margău) és Havasrekettye (Răchiţele) felé vezető útra. Doda Pilii-nél elérjük az itt még kicsike Meleg-Szamost, az út tovább a bal parton halad, egész a Meleg-Szamos szorosának bejáratáig. Az idő csodálatos, kék égbolt, szép napsütés, jobbat nem is kívánhatunk egy jó kiránduláshoz..
A Szamosbazár (Cheile Someşului Cald) egy körút, egy káprázatosan szép kirándulóhely a Bihar-hegységben. Az ott látható sok szép karsztjelenség ihlette a “bazár” elnevezést, amely a bihari hegyek lelkes rajongójától, kutatójától és felfedezőjétől, Czárán Gyulától származik "...ne tessék visszariadni a Szamosbazár nevétől, ez olyan bazár, ahol nem vernek át senkit, itt nem árulnak semmit pénzért, mindent ingyen élvezünk. A Meleg-Szamos a legcsodálatosabb alakulatoknak és képződményeknek egy egész panorámára való hosszú képsorozatát alkotta meg". Szamos-bazár a Meleg-Szamos forrásánál található sziklafalak, sziklatornyok, vízesések, barlangok látványos együttese, egy egész barlangrendszer alakult itt át egy hatalmas kanyonná. Két jelentős látványosságot foglal magába: az Aragyásza barlangot (Cetăţile Rădesei) és a Szamos kőközt. Szamosbazár körútja két körút összetevéséből áll, amelyek egy 8-as szám formája van. A kisebbik kör a barlangi út, míg a nagyobbik kör a Meleg-Szamos szurdokját két oldalról megkerülő nagy körút.

A Meleg-Szamos völgyén haladó erdészeti út, a szoros bejárata előtt egy forrás közelében véget ér . Itt ivóvizünket felfrissíthetjük, majd a forrástól pár méterre a hegyoldalba kapaszkodó piros pont jelzésen megkezdhetjük a felfelé mászást. A meredek erdei ösvényen 30 perc után egy barlang szájához jutunk. Ezt hívják Belcazar palotájának (Honu-barlang), 75 m hosszú, nincsenek benne cseppkővek. Tovább kapaszkodunk a Szamossal párhuzamosan a piros ponttal jelzett ösvényen, kidöntött fatörzsek és sziklák között . Balkéz felől egy sziklás-köves csúcsra mászhatunk ki óvatosan, szép kilátás nyílik a Belvedere sziklaerkélyre és az egész sziklafalra. Nem szabad túl közel menni a szakadék széléhez, mert a puha föld könnyen leszakadhat. Rövid pihenő után, tovább haladunk, jobbról magas sziklafalak kísérik utunkat. Ezek A Bábel-sziklák, a Három arkangyal, az Elvált- és a Szemirámisz-torony. Hasonlóan csodálatos kilátásunk van a következő kilátó pontból is, ezúttal a Moloh-vízesésre, tovább folytatva piros pontos  utunkat, kisebb, nagyobb emelkedők és ereszkedők, a végén pedig egy erősebb ereszkedő és egy patakátkelés után hirtelen kitágul a völgy. Előlről, hátulról, jobbról, balról hatalmas hegyoldalak. A zord fenyveseket fehér sziklafalak veszik körül, 5 patak találkozik itt a völgyben, a Szamosbazár szívében vagyunk. Ez a Fortuna-liget (Poiana Rădesei). Itt ebédszünetet tartunk és megtekintjük az Aragyásza barlang kijáratát és a Medúza-zugot. Közvetlenül a Szamos-bazár völgye előtt található az Aragyásza-barlang (Cetăţile Rădesei) több tágas teremmel is rendelkező alagútbarlang, a 212 méter hosszú alagútban nagy termeken lehet keresztül haladni, melyek tetején kéményszerű ablakok nyílnak, helyenként láncokba kapaszkodva, vagy létrákon kell mászni. Ez már a kis-körút része, a nyolcas kisebb fele, időhiány miatt ezt nem járjuk végig, hanem folytatjuk a nagy-körutat, a Meleg-Szamos szorosának a bejárását. Az Aragyásza-barlang és kanyon kijáratánál az Aragyásza-patak a Feredeu-patakkal folyik össze, tulajdonképpen itt jön létre a Meleg-Szamos. Innen kezdődik a Meleg-Szamos szorosa, ez a rész a folyó legfestőibb és legvadabb szakasza: a 100 m-es sziklafalak közt tör útat magának a folyó a szűk folyóvölgybe. Megfordulunk, balkéz felé, a Sárkány-zugban a Feredő-patak kis vízesését láthatjuk A Fortuna-ligetetbe visszatérve hamarosan elhagyjuk az amúgy is járhatatlan Szamos-szorost és egy jó fél órás, kapaszkodó után felérünk egy sziklaerkélyre, a Belvederére (1342 m). A látvány csodálatos! Alattunk 150 m függőleges sziklafal, szemben velünk a másik oldal meredek sziklái, ezek mellett jöttünk el körutunk elején, észak felé távolabb a Sík-havas, a Tolvajkő és az Onceasa rét. Elhagyjuk a kilátót,  egy erősen meredek ereszkedő következik, kis szerpentinen és apró kavicsos ösvényen ereszkedünk. Lentről egy csoport turista küszködik felfelé, nekik sem lehet könnyű dolguk, félre húzódunk, helyet engedve nekik a keskeny ösvényen, biztatjuk őket , hogy nincs már sok a tetőig. Elhaladnak mellettünk, most már rajtunk a sor, összeszedjük a bátorságunk, valahogy csak le kell jutni innen. Gyökerekbe, sziklákba kapaszkodunk, meg-megcsúszunk - ezt a nadrágunk bánja - de egy jó fél óra múlva már járhatóbb ösvényre érünk, amely már nem annyira meredek.

Elhaladunk egy cukorsüveg alakú sziklaoszlop mellett. Majd az erdei út leér a Szamos partjára, ahol átkelünk a vízen, egy kidőlt farönkön egyensúlyozva aki merész, vagy mezítláb a vízen keresztül. A túra és a fárasztó ereszkedés után, legtöbben a vizen való átkelést választjuk, ez talán biztonságosabb. Itt véget ér kalandos gyalogtúránk, mi se hittük, hogy képesek vagyunk erre. Rendbeszedjük kissé öltözékünket a nap viszontagságai után, fogadkozunk magunkban, hogy többet nem indulunk ilyen útra, de mi se gondoljuk ezt komolyan. Beülünk a kocsikba és indultunk hazafelé Ponor-Ék irányába, majdnem 3 óra az út Kolozsvárig. Útközben már fáradságot feledve, terveket szövünk a jövőheti kirándulásra, és a következő hétvége ismét a turistaösvényeken talál ...