Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2009.07.04 Oncsasza barlang

Doda Pili.

A Melegszamos Ic Ponornál.

Zergeboglár, népiesen "pünkösdi rózsa".

Az Oncsasza csontbarlang bejárata.

Medvecsontok a barlangban.

***

Oncsásza (Onceasa) parkszerû ligetekkel fedett medence Padis közelében. Egyik érdekessége: az Oncsászai csontbarlang - a mélységbõl párás hideg levegõ száll kifelé az alacsony, de széles kapunyíláson át. A földön elszórva õsállatcsontok hevernek; Július 4-én mikróbuszos kirándulással erre jártunk. Az útvonal a következő volt – Kolozsvár, Hunyad, Havasrekettye (Rachitele), Doda Pili, itt elértük a Melegszamos völgyét, Ic-Ponor, Runcul Ars. Innen gyalogosan indultunk el a Ponor patak völgyén, egy fakitermelő úton, két felöl fenyőfák, itt-ott látszott egy piros kereszt jelzés. A térkép szerint kb. 4 km.után el kellett volna érjük azt a meredek ösvényt, amely pont az Oncsasza barlanghoz vezet. Elöször egy kis patakvölgyön (a Ponor pataknak egy mellekága) probáltunk feljutni, de a völgy annyira összeszűkült, hogy járhatatlan volt, visszatértünk az útra, és azon haladtunk tovább, az előző napokban lehullott esőktől óriási volt a sár, de nemsokára egy fordulónál véget ért az út, itt mi is megfordultunk és visszafelé jöttünk, mig egy helyen, úgy tünt mindha egy ösvény indulna fel a hegynek. Elindultunk arra, meredek kaptató volt, elégé rosszul járható ösvény, jelzés nem volt, csak valami barna festékkel felkent négyzetek a fákon. Egy 30-40 perces mászás után valami sziklás részhez értünk, majd megpillantottuk a barlang bejáratát.

Az Oncsasza barlang a Ponor patak völgyének jóbb oldali gerincén van, 4,5 km-re attól a helytől, ahol a Ponor vize a Melegszamosba ömlik, egy mészkőszikla lábánál, Bejárata háromszög alakú, amelynek alapja 7,6 m. és magassága 3,8 m. Keskeny bejárat után egy, meredek, köves lejtőn ereszkedünk le és egy nagy terembe jutunk amely 67 m. hosszú és 38 m. széles, a terem magassága 26 m. Jobb kéz felé egy másik hosszúkás, vizszintes elhelyezkedésű járat nyilik. A barlang üregeinek összhossza 340 m.