Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2014.01.11.-Évkezdés 2014-ben

Enyhe, tavaszias idővel köszöntött ránk a 2014-es esztendő. Különös az időjárás ezen a télen, december elején szállingózott egy kis hó, de el is olvadt hamar, többnyire köd takarta a várost. A karácsony eltelt és eljött az új év fehér hótakaró nélkül, de még csak januárban vagyunk, lehet még kemény tél februárban és március elején.

Csoportkép a Rejtett forrás tisztásán.

Január 2-án, csütörtökön indultunk  az újév első, évnyitó túrájára, a „józanitó túrára” ahogy még tréfásan nevezni szoktuk. A monostori trolibuszok végállomásánál gyülekeztünk, majd az 50 személyből álló csoport Székely Lavotta vezetésével elindult az erdőn keresztül a Diós felé. Ez a hagyományos újévi túra nem hosszabb mint 6-8 km, célja hogy minél többen részt vegyenek és együtt legyen a tagság. A Rejtett-forrás tisztásán találkoztunk elnökünkkel, Ambrus Tibivel és Feischmidt Jánossal, ők más utakon érkeztek ide. A tisztás a nevét a patakvölgy oldalában rejtőzködő forrásról kapta. Az utóbbi évek száraz időjárása miatt a kis forrás vize, mint több más bükki forrásé, elapadt. Szeretjük ezt az eldugott, csendes kis tisztást, melyet minden oldalról erdő vesz körül, bár közel van a városhoz, kevesen látogatják, nagyon tiszta, szemetet nem látunk sehol, mi meg mindenhol betartjuk azt a túrista szabályt, hogy "az erdőben a lábnyomodat hagyd, és csak az emlékeidet vidd magaddal - no meg a szemetedet". A kellemes januári napsütésben, sütögetéssel, beszélgetéssel, dalolással hamar elröppent az idő, kellemesen telt a nap.
Január 4-én, a 2014-es év első szombatján, az Árpás-csúcsra volt hirdetve kirándulás, 20 km-es túra a monostori negyed végéről. De a 40-es autóbusz Széchényi téri megállójában is összegyűltünk alkalmi túrára egy elég nagy csoport, úticélunk szintén az Árpád-csúcs volt. Az induláskor még nem lehetett eldönteni, milyen lesz az idő, ekkor még minden szürke volt. De a  Bükki telepen már szép idő fogadott és kellemesen sütött a nap. Alattunk a Szamos völgyét és a várost vastag köd takarta, nem látszott ki még a Hója-gerinc sem, csak távolabb a Bácsi-erdő a Szentiványi réttel és a Lombi tető. A megszokott úton, a Sárosbükkön keresztül indultunk a Mikes-tetőn levő rádiósházhoz, a Mikesi házaktól a Felekről jövő úton tovább az Árpád csúcs irányába. Elértük a Majláth kúttól érkező kék sávval jelölt ösvényt. Innen többfelé ágazik az út. Az erdő szélen haladunk tovább  A kis almafa mellett levő asztalkát és padot, sajnos összetörve találtuk. Kár, jó kis pihenőhely volt. Innen már csak pár lépés a csúcs és a jelzőoszlop. Itt megállunk, tiszta az idő, szépen látszanak nyugatra a hegyek vonulatai. Nagy Péter (Ó, kedves Kolozsvár ! ...) leírása jól illik a tájra:
„A nyugati szemhatárt zárja le a havas éles vonala. Alacsonyabb előhegyek mögül, a Szamos völgyéből, emelkedik ki erős felkanyarodással, majd egy félkört írva le megint feljebb száll s berajzolja az ég kékjébe a hármashegy jellemző képét s ennek balcsúcsáról kissé lebukva, csaknem még egy emelkedés után egyenes vonalban halad délfelé s itt hirtelen töréssel zuhan le az Aranyos völgyébe. Vágyakozol feléje, hogy végighaladj ormán, elrejtőzz mély völgyeibe, felfrissülj rohanó patakjai kristály vizétől s tele tüdővel szívd fenyvesrengetegeinek illatoktól terhes levegőjét.”
 Ez a kép tárul elénk itt, a Feleki gerinc legmagasabb pontján (833 m). Ezért érdemes újra és újra kijönni ide minden évben. De a csúcs környékét most is drótkerítések csúfítják és juhokat legeltetnek.

Az Árpád csúcson.

A következő héten, január 7-én az EKE fotóklub tagjainak képeit láthattuk a ”A román fotográfia hónapja” alkalmából rendezett kiállításon, a egyetemi könyvtár előcsarnokában. A ”Színek és formák” címet viselő absztrakt fotókból álló kiállítás január 28-ig megtekinthető.
Ezen a héten is napokig sűrű köd borított mindent, de szombatra, január 11-re ismét kitisztult az idő, mintha kedvébe akarna járni a hétvégi kirándulóknak. A 31-es autóbusz Széchenyi téri megállójától indultunk, Kisbács falu határában levő a Bácsi-torokig. A túrát Márton Erzsike vezette, 15-en voltunk. A Bácsi-torok elején, 15 percre a falutól, az út bal oldalán, a Hója erdő fáinak árnyékában, kissé eldugott helyen turistaház épült, valamikor a 20. század elején, sok kiránduló megfordult itt és pihent meg a teraszán. Most csak egy elhagyott, omladozó épületet látunk, a kisérteties kép különös hangulata az erdővel kapcsolatos különféle paranormális jelenségeket, mendemondákat juttatja eszünkbe.
Felmentünk a völgyön a Szucsági legelőig, ott tartottunk ebédszünetet, de hiába a tavaszias idő, január van, túl sokat állni egy helyben nem lehet. A tervezetnél kicsit hamarabb indulunk tovább, jól esett visszavenni a hátizsákot, mert az is melegít. Elindultunk  a Kerek-Poiana felé, majd tartunk ott is egy pihenőt. Ez a hely egy szabályos kör alakú tisztás, UFÓ tisztásnak is nevezik és az erdőhöz kapcsolódó misztikus történetek egyik kiindulópontja. Bizonyítani vagy cáfolni nem tudtunk semmit, de ha már sem ufóval, sem szellemmel nem találkoztunk, túratársunk, Tatár Feri  humoros előadásával szórakoztatja a csoportot.

Hazafelé a Hója-gerincről.

A Hója-gerincen haladó úton indulunk hazafelé. Ez az útszakasz a Mária-út része, a jelzéseket ezen a szakaszon a kolozsvári ekések festették. Az út az erdő szélen vagy erdő között vezet s minduntalan kilátást enged a Bükkre, a Leányvárra, a havasok panorámájára. Jobbra alattunk Szászfenest, majd Kolozsvárt látjuk, a Hajtás-völgyön ereszkedünk le a gerincútról és a Dónáth negyedben fejezzük be túránkat.
Ennyit röviden az év első rendezvényeiről. Reméljük, hogy sok szép túraajánlatot találunk majd a 2014-es évre az EKE Kolozsvár-1891 programjaiban.