Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2014.12.13-14. - Évzáró túrák decemberben

Néhány nap múlva befejeződik a 2014-es esztendő, itt van Advent, közeleg a Karácsony és a Szilveszter. Decemberben a hagyományos évzáró kirándulásokon már érződik a közeledő ünnepek hangulata.
Több mint 20 éve minden évben Szilágyi András megszervezi a hagyományos borforraló túrát a Bácsi torok egyik tisztásán. A decemberi esős hetek után reméltük, hogy a hétvégére szép idő lesz (így mutatták az előrejelzések), de nem így alakult, legalább is nem ezen szombaton, december 13-án. Reggel 9 órakor volt az indulás a Törökvágás tetejéről a Bácsi torok felé, összesen 12-en gyűltünk össze Szilágyi András túravezetővel, a többiek Márton Erzsikével a 31-es autóbusszal jönnek Kisbácsig, ők 10 órakor indulnak. A Hója erdő fái közt sűrű köd fogad, az utak sárosak az esőzésektől, kiérünk a legelőre, ott is mindent elborít a köd, alig 2-3 méterre ha látunk, megyünk a fehér semmiben. A Bácsi torok közelében ez az ijesztő, furcsa környezet az erdővel kapcsolatos paranormális jelenségeket juttatja eszünkbe, talán meg sem lepődnénk ha előbukkanna egy kis zöld emberke vagy valami furcsa repülő tárgy, de nem történik semmi, körülöttünk minden csendes és mozdulatlan, annál inkább gondot okoz a bakancsokra és gumicsizmákra tapadó sár, amely megsokszorozza a cipőnk súlyát. Délelőtt 11 órára megérkezünk a  borforraló tisztásra. A köd nem szállt fel sőt még mintha sűrűbb lenne, most már valószínüleg ilyen is marad egész nap. Gondot okoz a tűzgyújtás, a sok eső után nem kapunk elég száraz fát. Végül csak sikerül és meggyúl a tűz, sokat számít a sok éves tapasztalat és felkerül az üst a borral. Közben megérkezik egy népes csoport a 31-es autóbusztól Márton Erzsébet túravezetővel, több mint 40-en vannak. A tűz mellett, a parázson szalonnát és kolbászt sütünk, aki nem, az az otthonról hozott szendvicsét fogyasztja el. A zord hideg idő ellenére  kellemes a hangulat, közben felforr a bor és megjön a nótázó kedv is. Az idő kellemesen telik, de déli 2 óra körül már készülődünk hazafelé, a tüzet eloltjuk és szemetet sem hagyunk magunk után. A téli napok rövidek, hamar sötétedik, egyesek a Hajtás-völgy és a Donáth út felé indulnak hazafelé, mások a Bácsi-torkon keresztül, az autóbusz megállóhoz.

Másnap vasárnap, december 14-én reggel mikrobusszal indulunk a szintén hagyományossá vált enyedi borkostolóval összekötött Kőköz-szorosi kirándulásra. A túrát Vlád Pál vezeti. A ködös szombati nap után már nem is remélünk jobb időt. Az elmúlt esztendőben is ezt a túrát egy zord, ködös napon jártuk végig december közepén.
Vasárnap reggel még sötétben indulunk otthonról, ilyenkor még csendes a város, néptelenek az utcák, meglep hogy nincs köd és látszik hold, egész biztató kezdet erre a napra. Szokás szerint a Flip előtt találkoztunk 8 órakor, 22–en gyűlünk össze, mindenki pontosan ott van. Tordaszentlászló irányába indulunk, elhagyjuk Alsójárát és a Jára patak völgyét, az Aranyos völgyében Borrévnél letérünk Torockó felé.
Az Európa Nostra díjas falu a legszebbnek tartott erdélyi település. A község felett emelkedik a háromcsúcsú Székelykő hatalmas sziklabérce, jellegzetes formája miatt itt kétszer kel fel a nap. Először pirkadatkor, aztán hirtelen eltűnik az 1130 m magas Székelykő mögé, majd ismét előbukkan. Még elérjük a második napkeltét. Megállunk egy fél órára a falu központjában, megcsodáljuk ezúttal is a fehérre meszelt, lenyűgöző szépségű, jellegzetes szász stílusú házakat, a csorgót, melynek vize csillog a reggeli napsütésben, visszatükrözve a környező házak képét és a kék eget. Napfény és kék ég, szinte hihetetlen ez a változás, ez több mint amit reméltünk erre a napra.

Torockóról a 12 km-re levő Kőköz-szorosba megyünk Torockó-Szentgyörgyön (Coltesti) és Torockógyertyános (Vălisoara) falvakon keresztül. A Kőköz-szoros (Cheile Aiudului vagy Cheile Poienii) természeti szépségekben gazdag, több mint 2 km hosszú sziklaszoros, a Torockó-Nagyenyed közötti országút itt 250 méter magasságú, sima felületű sziklafalak között vezet. Itt folyik keresztül az Enyed patak. A patakmederben végig nagy, a sziklákról leszakadt mészkődarabok alakítottak ki rengeteg kis zubogót. A sziklaszoros egyik oldalán egy évek óta építés alatt álló, várkastély kinézetű épület áll, amelyben hotel és vendéglő működik. A kastély őre, egy szép nagy farkaskutya régi barátunk, most is hűségesen elkísér sétánkra. Elindulunk a piros ponttal jelzett ösvényen, az épülettől déli irányba az információs táblákkal ellátott tanösvényen, az út fokozatosan emelkedik, több kilátópontot érintünk, amelyekről ezuttal ragyogó napfényben és teljes pompájában csodálhatjuk a szoros meredek sziklafalait. Enyed felé a völgyet vastag felhőréteg takarja, mint egy óriás hófehér tenger, felette ragyogó napsütés. Kihasználva a remek időt egy rakás fényképet készítünk, megörökítve rajta a látványt.

Időnk még bőven maradt, ezért felmegyünk Nyírmezőtől (Poiana Aiudului) az Inzel patak völgyén a Butánkő (1056 m) alá, itt kocsink leparkol egy vízesés közelében, a Drăgoiu-patak völgyében. A Kőköz-szorosi napfényes őszutó után, itt már a bedellői tél fogad és 8-10 cm-es a hó. Gyalogosan nekivágunk egy meredek oldalnak, egy nyeregbe jutunk, ahonnan a Butánkő kettős csúcsa megközelíthető, elhagyunk egy kőkeresztet és a csúcs előtti tisztásra jutunk. Rendkivüli látvány fogad, a nap bevilágítja a torockói völgyet és a Székelykő sziklatömbjét. A látvány annyira lenyűgöz, hogy még a csúcs megmászásáról is lemondunk, pedig már ott vagyunk alatta, de talán már nem is futná az időnkből, hiszen a téli napok nagyon rövidek. Tartunk egy rövid ebédszünetet egy szélvédett helyen. Az evésről meg is feledkeztünk, annyira lekötötték figyelmünket a látnivalók. A Bedellő felett komor felhők gyülekeznek, talán még havazni is fog. Elindulunk lefelé a havas, csúszós hegyoldalon, szembe velünk a Pilis (1250 m) piramis alakú csúcsa magaslik ki a havas csúcsok közül. Visszatérünk a mikrobuszhoz és indulunk Nagyenyedre, ahol enyedi bort vásárolunk a közeledő ünnepekre.