Mottó:

"A szülőföldet és a hont nem lehet szeretni, ha nem ismerjük azt úgy, amint a különböző
tájak sajátosságában és szépségében szemtől szemben áll velünk. Önmagunkat sem ismerjük
és nem értjük, csak abban az összefüggésben, amelyben élünk."
"Napfényes tetőkre h
ívogatnak ezek a sorok. Oda, ahol az előítéletek és elfogultságok szorí
és elnyomor
ító bilincsei lehullanak és meg tud szólalni az ember a saját hangján, tud járni a
saját lábán és mer gondolkozni és érezni a saját elméjével és sz
ívével."
(Tavaszi Sándor: Erdélyi tetők)

2015.04.18-Tavaszi kirándulás a Berettyó forrásához

Tavaszi kedvenc kirándulóhelyeink közé tartozik a szilágymegyei Tuszatelke (Tusa) közelében levő Berettyó forrás. A Berettyó a Réz-hegység (Munții Plopiș vagy Șes) Ponor nevű csúcsa alatt ered több forrásból. A legnagyobb a Nagy-karsztforrás, amely a Toplica patakot táplálja. A forrás környéke természetvédelmi rezerváció. Ezen a szakaszon a Berettyó (Barcău) meredek hegyoldalak közt tör előre, gyors hegyi patak jellege van, majd sik területeken folytatja útját és Magyarország területén ömlik a Sebes Körösbe. Neve ősi magyar szó, jelentése: berekkel szegélyezett folyó. 1476-ban találkozunk először a Berettyó névvel.
            Réz-hegység lapos tetői és hátai sehol sem érik el az 1000 métert, legmagasabb csúcsa a 918 méter magasságú Magura. A hét-nyolcszáz méter magasra emelt triász kori rétegek sekély, tálszerű mélyedéseibe beszivárgó vizek változatos karsztformákat alakítottak ki. .A  901 m-es Cornu csúcs a lábánál elhelyezkedő karsztplató bővelkedik karsztalakzatokban. A felszíne alatt összegyűlt víz részben a  Sebes-Körös  vízrendszeréhez tartozó Seredos-völgyi karsztforrást, részben pedig a Berettyő forrásait táplálja.  A Berettyó forrása egy vízkitörés (karsztforrás) a vidék északi oldalán, de nem az egyedüli forrása a Berettyónak. A folyó a kisebb forráságak, az Ökrös-, Toplica-, Tusza- és Ponor-patakok egyesülése után Tuszatelke (Tusa) község alatt kapja a Berettyó nevet. Fő táplálója a Fekete-ponori-karsztfennsík északi peremén fakadó két karsztforrás (Izbucul Mare és Izbucul  Mic). A Berettyó fő ága a Toplica a Nagy-forrástól (Izbucul Mare) indul.

Ebben az évben április 18-án a Hajdú-Bihar Megyei – Debrecen Városi Természetjáró Szövetség tagjaival szervezett közös kiránduláson kerestük fel a Berettyó forrásvidékét. A kirándulást Kovács D. Zsuzsa szervezte, a túrát Vlád Pál és Mezei Elemér vezették. A Királyhágó (Pasul Piatra Craiului) tetején, az itt levő parkolóban találkoztunk a határon túlról érkező túratársainkkal. Mi, kolozsvári  EKÉ-sek egy mikrobusszal és egy kiskocsival érkeztünk, vendégeink egy autobusszal, egy mikrobusszal és néhány kiskocsival. Csaknem 100-an vettünk részt a kiránduláson. Kocsikkal indultunk tovább, a Váradot Kolozsvárral összekötő főútról északkelet felé térő köves úton, 3 km után elértük az épülő ortodox  kolostortemplomot és a mellette levő TV-relét. Innen gyalog vágtunk neki az útnak, hosszú, kanyarós sorban egymás után. Az út egyre keskenyebb, inkább szekérút és tovább emelkedett, szép kilátás nyílt a Sebeskörös völgyére, majd a Cornu csúcs ( 903 m) volt látható. Elhaladtunk egy tőzikerét mellett. A tőzike a  hóvirágnál nagyobb, harangocska formájú, kedves kora tavaszi virág . Virágot már nem láttunk, a tőzikék hamarabb nyilnak, majdnem egyidőben a hóvirágokkal, legtöbbször március végén vagy április első hetében borítják itt virágba az erdő talaját.
Nemsokára elértük a Bihar, Kolozs és Szilágy megye találkozási pontját, ez a 882 m-en levő Almácska (Vf. Merişorul) tetőt. Előttünk már Szilágy megye és a Tuszatelkéről jövő aszfaltos út, letértünk balra, füves oldalon ereszkedtünk, míg elértük a Berettyó forrását ( 615 m), az ösvényt nemrég túristajelzéssel is ellátták. A forrás egy erős, bővízű, kristálytiszta karszforrás. A Ponor tető víznyelőrendszerében felgyűlt víz tör itt a felszínre, majd több ágra szakadva, kisebb vízeséseket alkotva halad előre. Követtük a kis patakocskákat és a forrás vize egy meredek részen lezúdulva a mohás kövek között vízesést hoz létre. A mohával benőtt mésztufa dombon több ágra szakadva zuhan alá, főleg esős időszakban, csodálatba ejti a látogatókat. A vízesés kb.10-12 m. Percekig álltunk és nem tudtuk levenni szemünket a természet csodálatos alkotásáról. Déli 13 órakor értük el  a Berettyó forrást, kicsit elfáradtunk és meg is éheztünk. Megpihentünk a vízesés alatti tisztáson, elfogyasztottuk útravalónkat, majd elindultunk visszafelé a kicsit hosszabb, de kényelmesebb tuszatelki kacskaringós szerpentinen, míg el nem értük a Királyhágó felé vezető útat. Onnan már a délelőtről ismert úton tértünk vissza a kocsikhoz, a 18 km gyalogtúra megtétele után.
            A Berettyó forrás több útvonalon is megközelíthető. Igy a Királyhágó (Bucea) faluból, a Fogadó völgyön keresztül vagy a Feketetó (Negreni) feletti tanyavilágon keresztül (Dealul Burdeasca) is kijuthatunk a Ponor rétre, onnan tovább a Berettyó forráshoz. Ez jövet-menet egy egész napos, 22-24 km-es gyalogtúrát jelent. Aki nem akar gyalogolni , az jöhet Kraszna, illetve Zilah irányából és Tuszatelke felől (Tusa) a karsztforrás kocsival is megközelíthető, 15 percre van az úttól. Kocsival vagy kerékpárral Csucsáról is eljuthatunk egy 20 km-es makadámúton. A vízeséstől is szép gyalogtúrát tehetünk, ha követjük a Berettyó útját, egy szűkebb szoroson, aztán egy szép völgyön  át, ahol betonból  öntött kis gátak törik meg a víz folyását, mesterséges  vizeséseket alkotva. Oldalról több kis patak víze növeli az itt még Toplica nevet viselő folyócska vízhozamát, el lehet jutni egy pisztrángosig, onnan tovább Füzespaptelekre (Preoteasa), majd ismét egy szükebb völgyön, a folyó kanyarulatait  követve Valkóváraljáig (Subcetate). A távolság a forrástól kb.12 km lehet, nem túl hosszú, de nehezen járható az út. A vad patakvölgy csodálatos ezen a szakaszon, három szoroson halad át, úttalan utakon, köveken, vizen gázolva, követhető a Berettyó, a fáradságot a táj szépsége kárpótolja.
            A Berettyó forrás megközelítése akár a Sebeskörös völgyéből, akár Zilah felől elég nehéz. Ez magyarázatot ad kevésbé ismert voltára. Igy a természet megőrizhette eredeti természetességét és részben vadságát, ami külön varázsa a tájnak.

A Berettyó forrás vízesésének a vízhozama ezen a tavaszon kevesebb volt mint általában. A hűvös, borongós idő ellenére, úgy látszik mégis a lehullott csapadékmennyiség kevesebb lehetett mint más években. De a megtett út, a táj szépsége, maga a vízesés látványa, kellemes emlékeket hagyott minden résztvevő lelkében és reméljük, hogy a már több éve szervezett közös kirándulásoknak a jövőben is lesz még folytatása.